Personlig service: 024122361 • Frågor och svarFrakt och köpvillkorIntegritetspolicy • Återförsäljare

Snabb leverans • Öppet köp • Nöjdhetsgaranti

Etbl 1995

Nio tips för paddling under den kalla säsongen

Nu när vi närmar oss kallare årstider så tänkte jag passa på att tipsa om nio saker du ska tänka på när du ska ut och paddla. Oavsett om du är relativt ny inom paddlingen eller har hållit på några år så är denna artikel väl värd att läsa och gäller oavsett om du paddlar kajak, packraft eller SUP.

När du ska klä dig för paddling under kyligare förhållanden så ska du tänka ungefär som när du klär dig för berget. Du ska helt enkelt använda dig av lager-på-lager principen. Men det är stor skillnad på att vara utsatt för ett kraftigt regn och att bokstavligen ligga i vatten.

I vattnet förlorar du värmen 20-30 gånger snabbare än när det regnar på dig på land. Nyckeln är att planera för att du kommer att hamna i vattnet. Nedan berättar vi om de viktigaste sakerna att tänka på.

Paddeldräkt till SUP

#1 Skalet

Det yttre lagret ska vara en torrdräkt eller en paddeldräkt. Skillnaden mellan dessa är att torrdräkten är helt tät tack vare latextätningar runt handleder och hals medan paddeldräkten tätar till cirka 97% då halstätningen består av neopren. Detta gör att den är bekvämare att bära under längre pass på vattnet på bekostnad av tätheten just runt halsen.

Det näst bästa alternativet är en bra paddeljacka och paddelbyxa. Byxan får gärna ha påsydda sockor vilket gör att du kan stå i vattnet utan att bli blöt upp till midjan.

Neoprendräkter används mer sällan av paddlare då de begränsar rörelsefriheten, inte andas och ofta börjar klia eller skava på längre turer. Däremot är de populära för SUP-surf paddling eftersom de är bättre lämpade för att simma genom vågorna.

#2 På kroppen

Torrdräkt eller paddeldräkt?Moderna torrdräkter och paddeldräkter är oftast gjorda i ett ventilerande material som “andas”. Men oavsett hur bra ventilationsförmåga de har så kommer du att bli fuktig. Det betyder att lagret du har närmast huden ska ha en bra fukttransporterande förmåga så att du får bort fukten från kroppen. Som nästa lager kan du med fördel bära något i fleece som håller kylan borta. Min personliga erfarenhet är att ett tunt underställ med ett lager fleece utanpå, räcker för att hålla värmen även under de kallaste dagarna som ändå tillåter paddling. Till Kajaktivs sortiment äv torr & paddeldräkter.

#3 På huvudet

Huvud thermalsDe allra flesta av oss fick redan som barn lära oss att en stor del av kroppsvärmen går förlorad genom huvudet, upp till 80%. Och det gäller såklart även när du paddlar. Därför ska du ha en mössa som är vind och vattentät. För turpaddling kan jackans eller torrdräktens inbyggda huva vara ett bra alternativ. I mer krävande förhållanden rekommenderar jag en balaclava eller huva i neopren eller hiko’s “Lars” tyg. Tänk på att den ska passa under hjälmen om du paddlar fors.

#4 På händerna och fötterna 

handskar & poogiesVarma händer och fötter gör inte bara tillvaron mer behaglig, det gör också att du behåller rörlighet och finmotorik så att du med enkelhet kan hantera en mobiltelefon för att ringa nödsamtal om det skulle behövas. Neoprenhandskar fungerar oftast riktigt bra eftersom de finns i olika tjocklekar för olika temperaturer. Tänk dock på att ju tjockare handsken är desto mindre finkänsliga blir dina händer och du får inte heller samma kontakt med paddeln som när du har en tunnare handske. Poogies är i regel varmare och bekvämare genom att de fångar, och värmer upp luften runt dina händer. Men om du hamnar i vattnet så är de inte till någon hjälp. Ett bra alternativ kan då vara att använda ett par tunnare handskar tillsammans med ett par Poogies.

Med varma och torra fötter ser du till att paddlingen blir den sköna upplevelse du hade tänkt dig. Om du har en dräkt eller byxor med påsydda sockor så kan du med fördel ha en tunnare innestrumpa och en mer isolerande socka utanpå. Utanpå dräkten kan du sedan ha ett par sandaler eller gympaskor till exempel. Om du paddlar vintertid utan påsydda sockor så behöver du ett par neoprenskor i 3-5mm tjocklek. Med tunnare skor kan du komplettera med en yllesocka inuti.

#4 Mat och dryck

En förutsättning för att du ska kunna hålla dig varm är att magen är välfylld och att du druckit ordentligt. Mat och dryck är helt avgörande för kroppens förmåga att hålla värmen. Det gör också att du orkar mer och att humöret hålls uppe.

Isolderad flaskor från RedpaddlecoEn ordentlig frukost är nyckeln till en bra dag på vattnet. Ta också med dig snacks som du har lättillgängligt för att snabbt kunna fylla på med energi.

Det är lätt att glömma att dricka när det är kallt ute och när vi är omgivna av vatten, men när vi gör det så riskerar vi också att bli uttorkade. Uttorkning leder till att  blir blodet tjockare och dess förmåga att transportera värme, näring och syre minskar. Ofta smyger sig huvudvärken på under eftermiddagen de dagar vi druckit för lite. Försök att ta som en vana att dricka en gång varje halvtimme. Kallare dagar är en termos en bra idé, på samma sätt som ett varmt mål mat är att föredra framför en kall smörgås.

Hög risk att du kommer att vara i vattnet? Torrdräkt!

#5 Sömn

Om du är trött redan innan du ger dig ut så bör du ställa dig frågan om det verkligen är en bra idé att sticka ut och paddla. Har du sovit dåligt natten innan så är det svårare för kroppen att hålla temperaturen uppe. Lägg till det att det är svårare att hålla humöret upper du är trött. Och det är värt att poängtera att humöret ofta har stor inverkan på hur du hanterar en svåra situationer. När du är frusen och trött ökar sannolikheten för felbedömningar och dåliga beslut.

#6 Rätt utrustning

Se till att vara utrustad för den typ av aktivitet och säsong du tänker ta dig an. Säkerställ också att utrustningen håller hög kvalitet och klarar av förhållandena. Ett exempel på motsatsen är att ta en billig SUP ut på öppet vatten och det sedan visar sig att brädan varken är tillräckligt stabil eller snabb för att paddla mot strömmar och vind.

#7 Erfarenhet

Självkännedom – var medveten om dina egna gränser såväl som dem du paddlar med. Du vill inte vara en del av en grupp som paddlar en klass IV fors och strax innan ni når forsens crux inse att du eller någon annan i gruppen aldrig tidigare paddlat en klass IV tidigare. Finns det då inga alternativa linjer ner eller möjligheter att bära förbi så har ni problem.

#8 Planera

sjökortt till havsOvanstående punkter är obligatoriska i planeringen av varje paddling. Med god planering minskar risken för oförutsedda hädelser samtidigt som du ökar chansen att lösa dessa om de ändå skulle uppstå. Nedan följer ytterligare punkter att ha med i planeringen.

#9 Kommunikation

SPOT Gen 4 NödsändareSe alltid till att ha en vattentät låda för din telefon, EPIRB/SPOT, VHF, visselpipa och nödraketer etc. I många länder är det olagligt att ge sig ut i någon form av båt utan ha två olika former av kommunikationsmedel med sig.

Meddela någon närstående om planerna; var/vart ni ska paddla, när ni beräknas vara tillbaka, hur många och vilka som är med på turen. Se till att de har era telefonnummer och glöm inte att tala om när ni är tillbaka.

“Play the what if game”: tänk igenom turen och fundera på vad som skulle kunna gå snett och hur ni i sådana fall löser det uppkomna problemet. Var kan du ta skydd för väder och vind, kan du ringa efter hjälp etc. Studera karta och sjökort innan ni ger er ut.

Ha alltid med dig ett torrt ombyte och något ätbart med högt energivärde. En tarp eller liknande, värmefilt, första hjälpen etc. Allt beroende på vilken typ av tur du planerar att göra.

Om du inte har paddlat i kallt vatten tidigare så är det en bra idé att börja med kortare turer för att bygga upp erfarenhet, kunskap och självförtroende. Att utforska den lokala skärgården med vännerna under en helg i december kan vara en fantastisk upplevelse.

Sista ordet: I den ideala av världar skulle vi säga att paddla aldrig ensam, och paddla med någon som också är väl förberedd. Men många av oss erfarna paddlare njuter av ensamheten av att paddla under de svalare månaderna, var bara medveten om och realistisk med dina färdigheter och förmågor.

James venimore founder of KajaktivText: James Venimore, Swift Water Rescue instruktör, expeditionsguide och VD för Kajaktiv, har under 35 år tillbringat alltför många dagar med frusna fingrar och fötter under i och utanför kajaken.