Butiken: +46 (0)241-223 61 • Kurser & Hyra: +46 (0)76-160 35 42 • Frågor och svar • Återförsäljare

Snabb leverans • Öppet köp • Nöjdhetsgaranti

Etbl 1995

Wim Hof metoden

Tvådagarskurs i Wim Hof metoden i Dalarna

Vi är väldigt glada över att nu kunna erbjuda en helg-retreat i Dala-Floda där vi gör en ordentlig djupdykning i Wim Hof-metoden. Du kommer att lära dig ett antal tekniker och hur dessa kan hjälpa dig på flera plan och situationer i livet.

Isbad  – en het trend

Isbad har blivit allt populärare de senaste åren men är egentligen inget nytt, men det är svårt att prata om isbad utan att nämna Wim Hof. Wim Hof är en holländsk man med mer än 20 världsrekord, alla med kyla som tema. Wim har sprungit maraton barfota på snö, klättrat Mt Everest i shorts, simmat under is och badat isbad i två timmar.

Med vetenskap som verktyg har han visat oss att vi människor har mycket större kontroll över vårt eget immunförsvar än vad man tidigare trott. Utifrån sina upptäckter har han utvecklat de verktyg eller pelare som utgör grunden i Wim Hof-metoden. Det handlar om andningsövningar, isbad (eller annan exponering för kyla) och att forma en mental inställning – ett mindset.

Program

Längd: 2 heldagar
Pris: 4650 kr
Priset inkluderar logi, en lättare lunch och middag samt kaffe och te.

Schema

Kvällen innan

Genomgång och samling kvällen innan klockan 19.30

Dag 1

08.00-09.00: Andningsövningar
09.00-10.00: Frukost
11.00-12.00: Träning kyla/andningsövningar
12.00-13.00: Bastu/vedeldad badtunna
13.30-14.30: Lunch
15.00-17.00: Kallbad och andningsövningar
19.00-20.00: Middag
20.00: Fri tid, tillgång till SPA-avdelningen

Dag 2

08.00-09.00: Hemlig utflykt
09.00-09.45: Andningsövningar
10.00-11.00: Frukost
11.00-12.00: Kyla
12.00-13.00: Andningsövningar
12.00-14.00: Lunch
15.00-16.00: Mindset
16.00-17.00: Kyla
Integration
Middag och avslut

De tre pelarna

Inom Wim Hof-metoden, WHM, använder vi oss av de tre pelarna; andning, kallbad och mindset för att skapa en rik upplevelse och ge deltagarna praktiska verktyg för sina respektive liv.

Kallbad

Genom kylan lär vi oss hur vi, på ett hälsosamt sätt, kan hantera stress i våra kroppar och våra liv. Det kan vara både tufft och smärtsamt, men det kan också vara en nyckel till en positiv förändring av våra liv.

Den här tekniken förklaras inom WHM som Hormetic stress – en kortvarig stress som har en stärkande effekt på vårt fysiska och mentala välbefinnande.

Att utsätta sig för Hormetic stress innebär fördelar som:

  • Motverkar depression
  • Hämmar inflammation (hjälper att lindra och läka autoimmuna sjukdomar)
  • Motverkar stress och sänker hjärtfrekvensen
  • Ökar din förmåga att hantera stress i våra dagen och verkar lugnande på nervsystemet
  • Förbättrar blodcirkulationen
  • Ökar antalet vita blodceller
  • Stärker och balanserar ditt immunförsvar
  • Stärker sinne och karaktär
  • Hälsosam viktminskning genom att vitt fett minskar och brunt, energirikt fett, ökar
  • Höjer energinivåer och fokus över längre tid
  • Hjälper till att rensa ut kroppens slaggprodukter
  • Verkar positivt på hår och hud
  • Tränar kropp och sinne att vara på topp oavsett årstid
  • Lär dig att hantera kyla och värme bättre

Andningsövningar

När vi inte är närvarande låter vi oss styras av yttre omständigheter och våra känslor. Inom yoga, kampsport, zen och många meditationstekniker är andningen och medvetenheten om den egna andningen kärnan. Det finns goda skäl till detta. Genom ökad medvetenhet om vår egen andning och om hur våra andetag kommer in i oss och ut ur oss kan vi bli mer närvarande i det som verkligen är. Detta kopplar i sin tur bort vårt tänkande sinne och ger utrymme för intuition och låter hjärnans djupare delar aktiveras.

Vårt blodflöde förändras och vi kan aktivera det parasympatiska nervsystemet som relaterar till vila och återhämtning. På samma sätt kan vi aktivera det sympatiska nervsystemet för att höja energi när vi behöver hantera stressfulla situationer. Vi kan utnyttja dessa olika tillstånd med viljekraft och med övning leder detta till att vi är mindre reaktiva, mindre stressade, mer tacksamma och mer fokuserade. VI kan höja vår fysiska prestation och vi blir bättre på att hantera och kanalisera vår energi och kan på det viset bli mer kreativa och intuitiva. Och här skrapar vi bara på ytan av vad medveten andning kan innebära.

Du får lära dig olika andningstekniker och själv uppleva hur dessa förändrar ditt tillstånd och mående.

  • Mindre stress
  • Ger dig kontroll över ditt nervsystem
  • Stärker ditt immunförsvar
  • Stärker din diafragma
  • Ger dig bättre sömn
  • Förbättrar din blodcirkulation
  • Ger dig mer energi
  • Hjälper dig att fokusera
  • Hjälper dig att hitta lugn och harmoni
  • Verkar läkande
  • Och mycket mer

Mindset – din mentala inställning

Mindset är kittet som håller ihop alltsamman. Du vet bäst vad du behöver och vad du vill åstadkomma, förbättra, förändra eller ha ut av ditt liv. Medveten andning och isbad räcker långt, men för att nå ända framre krävs intention, disciplin och dedikation. Med stark intention och mental inställning kan du bryta dig igenom det som håller dig tillbaka eller läka det som behöver läkas. Det är här du ger dig själv möjlighet att se största möjliga effekt av arbetet med de andra två pelarna.

Varje andetag vi tar, varje isbad vi sänker ner våra kroppar i lär oss något. När vi med viljans hjälp möter svårigheter som isbad så reflekteras detta sedan i livets alla delar. Saker som tidigare känns svåra och jobbiga blir lättare, och ibland till och med roliga. Genom att träna vårt fokus, vår motståndskraft och målmedvetenhet så upptäcker vi snart att vi kan så mycket mer än vi tidigare trott.

  • Ett tydligare fokus
  • Bättre förmåga att hantera ditt humör, dina känslor och tankar
  • Öka din stresstålighet
  • Ett lugnare sinne
  • Bättre självförtroende
  • Ett mer motståndskraftigt och balanserat sinne
  • Stärkt karaktär
  • Hjälp att hitta riktning
  • Ökad målmedvetenhet

Om instruktörerna

Joshua Roxendal

Josh växte upp i Montana där han tillbringadeen stor del av sin tid i naturen. Han kände sig alltid hemma på prärien och i bergen, och tiden där satte djupa spår i honom.

Idag bor Josh i Sverige och är äventyrare, friluftsguide, ekobyggare och Wim Hof-instruktör. Uttryck som “Feeling is understanding” och “verklig egenmakt” karaktäriserar Josh.


Richard Sioustis

Richard har alltid varit fascinerad av kroppens rörelser och brinner för att hjälpa människor att bli mer medvetna om hur de rör sig. Metoder som Fighting Monkey, Ido Portal och Feldenkrais har influerat Richards sätt att se på kroppen och dess rörelser.

Richard drivs av att genom rörelse få människor att uppnå sin potential. Genom att inte skilja rörelserna från andra delar av våra liv blir de en naturlig och central del för att vi ska trivas och vara lycklig i vår vardag.

Först lite kakor

Vi använder nödvändiga kakor för att du ska kunna handla våra produkter. Vi lagrar även en del kakor för att kunna förbättra vår service. Nedan kan du acceptera de kakor vi använder.