Snabb leverans • Öppet köp • Nöjdhetsgaranti

Etbl 1995

Frakt- och köpvillkor

Fraktpriser


Alla fraktpriser på Kajaktivs hemsida är angivna i SEK och inkl moms.

Subventionerade fraktkostnader på stora föremål

För att göra livet enklare och smidigare för dig som kund så har vi subventionerade fraktkostnader för stora föremål såsom kajaker och kanadensare, allt för att uppnå snabbare och bättre service för dig som kund.

Vid köp av kajak / kanadensare tillkommer en subventionerad fraktkostnad för dig som vill få produkten skickad till dig. Kostnaden varierar beroende på vilken storlek det är på produkten du köper. Nya fraktpriser från mars 2022:

  • 990:- Kajak K1 & K2
  • 1 450:- Fiskekajaker och kanadensare

Är det så att du vill köpa kajaken / kanadensaren och vill hämta den själv så går det att ordna, då kontaktar du oss på support@kajaktiv.se eller ringer oss på 0241-223 61.

Fraktkostnad på Övriga tillbehör

Vid beställningar av Övriga tillbehör tillkommer en fraktkostnad på 80 kr.

Övriga tillbehör är produkter såsom paddlar, flytvästar, paddeljackor, torrdräkter, uppblåsbara SUP-brädor m.m.

 

Webborder


Leverans

Kajaktiv skickar dina produkter med DB Schenker, vilket betyder att ditt paket finns att hämta på närmaste ombud efter ca 1 till 4 arbetsdagar, i normala fall. Vi levererar vanligtvis så fort vi kan.

Vid leverans så skickas spårningslänk via mejl till dig så att du kan följa ditt paket.

Retur av mindre paket

Om produkten inte passar eller om du inte är nöjd med den så står Kajaktiv för returfrakten.
OBS! Detta gäller ej stora produkter såsom kajaker och kanadensare.

Var skickas varorna ifrån?

Varor från Kajaktiv AB skickas från vårt huvudlager i Dala-Floda alternativt från Kajaktiv Tjörn i Bleket.

Försändelser som ej löses ut

Vid försändelser som inte löses ut debiteras frakt, returfrakt samt en returavgift på 20 % av varuvärdet.

Storlekar och volymer

Vid angivande av volym och storlekar har vi använt oss av information från leverantörer och måttenheter vi själva har kontrollerat. Vi vill ändå reservera oss för de skillnader som kan förekomma på grund av eventuella avvikelser mellan olika produktexemplar och förändringar i tillverkningen som står utanför vår kontroll.

Lagersaldo

Som vanligast så har vi produkter i lager som syns som ”i lager” på hemsidan. Tyvärr kan det ibland hända att det är något som inte synkar med systemen, vi hoppas att ni har förståelse för detta. Skulle det vara åt andra hållet att det ni önskar att köpa står som ”slut i lager”, så tveka inte att höra av er så kan vi beställa dessa.

 

Garanti och allmänna frågor


OBS!
För reklamationer: använd detta formulär

1. Garanti och reklamation

1.1 Vissa av Kajaktivs varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Webbplatsen eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse/kvitto/faktura gäller som garantibevis. Du kan hitta villkor för Samarbetspartners eventuella garantier på deras respektive villkorssida.

1.2 Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Säljaren så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.

1.3 Säljaren står för returfrakten för godkända reklamationer.

1.4 När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Säljaren att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Säljaren strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Säljaren mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Säljaren förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Säljaren riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder, se www.arn.se, Mer information finns på www.konsumentverket.se.

1.5 Vid mottagen felaktig eller defekt vara där Kund önskar ny ersättningsvara, kommer Säljaren att skicka ut ersättningsvaran.

Följesedeln ska returneras tillsammans med den felaktiga eller defekta varan. Fakturan avskrivs när den returnerade varan registreras på lagret.

2. Ångerrätt

1.1 Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

1.2 Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

(a) varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;

(b) varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, badkläder).

1.3 Genom att Kunden accepterar Villkoren samtycker Kunden till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.

1.4 I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Kunden tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Kunden inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).

1.5 Om Kunden vill ångra ett köp som gjorts via Webbplatsen ska Kunden, innan ångerfristen löpt ut, fylla i formuläret för returer som följer med beställningen och skicka tillbaka varan eller varorna till Kajaktiv tillsammans med det ifyllda formuläret.

1.6 Vid utövande av ångerrätten betalar Kajaktiv returfrakten om paketet är av typen Parcel i Schenkers paket-klassifikation. Exempel på varor där kunden betalar returfrakten själv är kajaker, hela paddlar eller icke uppblåsbara SUP-brädor. Kunden ansvarar för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till Säljaren enligt de metoder och anvisningar som anges på Webbplatsen eller som Kunden får av Säljaren i leveransen av produkten.

1.7 När Kunden ångrar sitt köp betalas det belopp som Kunden betalat för varan tillbaka till Kunden, detta görs av Svea Ekonomi inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden valt något annat leveranssätt än den standardleverans som Säljaren erbjuder. På det belopp som ska återbetalas har Säljaren rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

1.8 Svea Ekonomi betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Kundens meddelande om utövande av ångerrätten mottogs. Säljaren får dock vänta med återbetalningen tills Säljaren tagit emot varan eller Kunden har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

Handla på faktura direkt med Kajaktiv

Dröjsmålsränta och inkasso

Dröjsmålsränta debiteras från förfallodagen med 24 %.

Påminnelseavgift tas ut och efter 90 dagar lämnar vi över ärendet till Inkasso.

Först lite kakor

Vi använder nödvändiga kakor för att du ska kunna handla våra produkter. Vi lagrar även en del kakor för att kunna förbättra vår service. Nedan kan du acceptera de kakor vi använder.