Snabb leverans • Öppet köp • Nöjdhetsgaranti

Etbl 1995

Kajaktest Prijon Skegyak

James Venimore har tillsammans med Prijon designat och utvecklat något Prijon alltid har saknat i sortimentet. En kajak med skädda. Prijon har alltid gått sin egen väg när det kommer till att bygga kajaker. När alla andra rotationsgjuter sina kajaker har Prijon valt att formblåsa sina (film om HTP produktion) . Resultatet blir både styva och extremt tåliga skrov, något som gjort Prijons forskajaker världsberömda. Jag har sett plastkajaker med trelagersplast spricka av slag mot klippor (det ska till rätt mycket). Jag har har paddlat kajaker i enlagersplast gjorda för surf och lek, som känts mjuka i skrovet och inte så responsiva. Därför blir det lite extra intressant med en lekfull skäddakajak från just Prijon.

Prijon Skegyak profile bild

Första intryck

Det här inlägget handlar om mitt första intryck av kajaken. Det är först när man paddlat en kajak under lite längre tid, med och utan packning, i varierande förhållanden som man kan göra en utförlig bedömning av kajaken. Därför kommer jag paddla Skegyak under sommaren och skriva mer om den senare. Det här är mitt första intryck efter 30 minuter på vattnet utanför Kajaktiv i Dala Floda.

Riktigt bra sittkomfort!

Till Skegyak har Prijon plockat in sin nya forssits, likt P&H gjorde med Delphin, som fick Pyhranans forssits. Anledningen är bättre kontakt med kajaken i krävande förhållanden. Ni som uppskattar Prijons bekväma sitsar sedan tidigare behöver inte blir oroliga. Det här är nog bland den skönaste kajaksits jag testat i en havskajak! Bra kontakt över allt utan att bli trång ger en fin balans mellan kontroll och rörlighet. Ställbara knästöd som kan regleras från riktigt aggressivt till mer avslappnat. Knästöden har en tjock padding som gör dem väldigt bekväma. Jag satt klockrent i kajaken utan några justeringar. Det jag uppskattade var att jag hade lagom kontakt med höften. En del kajaker har jag upplevt för breda i höften. Jag vill inte glida runt i sitsen, men jag vill inte sitta så tight att det begränsar min rörlighet. En annan sak jag vill nämna är att sitsen känns robust byggd och tight mot skrovet. Jag har paddlat kajaker där sitsen sviktar i sidled när man kantar den. Jag är inte överraskad, så Prijon alltid haft välbyggda sitsar. Nu har jag inte suttit i kajaken under någon långpaddling, därför får jag återkomma med mer detaljer kring hur jag upplever sitsen efter ett långt pass i kajaken.

sitt komfort av Prijon Skegayak haskajak

Svängegenskaper – Över förväntan

Det är för tidigt för att komma med några utförliga utlägg om svängegenskaperna. Jag har ju bara hunnit testa den på plattvatten och i strömmande vatten. Jag måste säga att jag faktiskt blev rätt överraskad av hur pass smidig Skegyak är att svänga runt. När man kantar den, släpper den vattnet i aktern på ett väldigt mjukt och följsamt sätt. Det här är något jag vet kommer att uppskattas av alla oavsett om man är nybörjare eller har kommit långt i sin utveckling inom paddling.

Kanta kajaken – Skegyak inger förtroende för paddling i större vatten

Skegyak känns smidig och lätt att kanta och har en tydlig slutstabilitet som inger förtroende, inga plötsliga överraskningar. Något som kommer uppskattas i större vatten. Skegyak har tydliga kanter i skrovet som greppar vattnet bra. Det märktes framförallt när jag traverserade i strömmande vatten och jag tror dessa kanter kommer väl till pass för att styra kajaken i surfen.

Rollegenskaper – Lättrollad både framåt och bakåt

Hur en kajak är att rolla hänger mycket på om storleken på kajaken passar dig, och om du har bra kontakt med kajaken. Sitter du i en kajak som är för stor för dig så kommer din rörelsefrihet hindras. Som jag förväntade mig var Skegyak lättrollad. Det fungerade bra med både back deck-roll och vanliga rollar. Det blev bara ett par stycken, för det var så kallt i vattnet vid tillfället jag testade den.

Rolla med Prijon Skegyak

Skäddan – Funktionell och lättåtkomlig

Jag tänker inte skriva om skäddan är välbalanserad eller inte. Det skriver jag om senare när jag hunnit testa den i vind, under längre tid. Det finns dock några detaljer jag vill passa på att nämna. Prijon har valt att använda Kajaksports skädda och skäddabox. En populär skädda bland de som bygger egna kajaker. skäddaboxen sitter fast med 20 skruvar med jämnt tryck. Placeringen av skäddan gör åtkomsten väldigt enkel om den behöver lagas; om man exempelvis har gått på en sten och bockat vajern. Det här är något som jag vet att många uthyrningar kommer att uppskatta. Vill man så går det att montera ett roder på Skegyaken.

Däckslayout – Prijon har tänkt på säkerheten

Prijon har sett till att Skegyak har fått välfungerande och säker däckslayout. Positivt för en kajak som är byggd för lekfull och teknisk paddling. Välplacerade däckslinor som sitter lagom sträckta gör dem lätta att få tag i, även med kalla fingrar. Jag uppskattar när man tänker på funktionaliteten och säkerheten. Det förbises allt för ofta på kajaker.

Packning – Den gamla skruvluckan är borta

Andra Prijonkajaker jag har paddlat har haft en skruvlucka framför sittbrunnen. Det är en smaksak, men jag uppskattar att man bytt till en “vanlig” klicklucka. Jag tycker det är blir enklare att snabbt komma åt prylarna. Under luckan sitter fortfarande en stor vattentät neoprenpåse. Troligtvis den fikalucka som sväljer mest av alla havskajaker.

Trots att skegyak är en lekfull skäddajakak finns det gott om packutrymme

Det är inte som Projons expeditionskajaker som Kodiak eller Marlin, men Skegyak har bättre packutrymme än t.ex P&H Delphin och Scorpio, två kajaker jag tidigare ägt. Första gången jag pratade med James om Skegyak sa han att den är snabb som en Scorpio och lekfull som en Delphin. Det låter riktigt lovande och jag ser fram emot att paddla den med packning snart också!

Prijon Skegyak packning

Uppdatering av testet.

Kring midsommar paddlade jag och min sambo en 5 dagarstur.  Först stannade vi till och handlade rejält med mat. På midsommar ska man inte snåla på käket 🙂 Jag ville testa hur Skegyaken känns när den är fullastad, och efter längre tid i sittbrunnen. Vi utgick från Saltsjöbaden, och paddlade ut i Erstaviken.

Att packa kajaken

Den som har paddlat en Prijonkajak förut vet man att det som regel inte är ont om packutrymme. Skegyaken är inget undantag.  Är du den typen av paddlare som har ett rejält tält, ordentlig utrustning, och inte snålar på god mat, så är det precis den här typen av packutrymme man vill ha. Jag hade gott om plats för mitt Hilleberg Tarra, exped synmat, dunsäck, kläder, kök och mat, tolv liter vatten, böcker, kläder, paddeljacka, paddelbyxor (svensk midsommar är inte alltid sommar), hängmatta, och en tarp, en liten ipad för att läsa tidningar. Sen tog jag med mig två saker jag brukar få lämna hemma i andra kajaker. Mitt stora kamerastativ och min fullformatskamera tillsammans med tre stora objektiv. En 70-200 mm f2.8, en 35mm f1.4 och en 15mm f2.4 . Just det är något jag alltid tidigare har fått kompromissa med. Alla som gillar att fotografera kan nog känna igen sig i att behöva välja bort och prioritera i packningen för att kunna få med sin kamerautrustning.

Snabbhet med last

Det viktiga för mig när jag paddlar en fullt lastad kajak är hur pass lättdriven den är. Jag skulle inte vilja påstå att lastade havskajaker är speciellt snabba. Man lunkar på i ca 6-7,5 kilometer i timmen. Däremot upplever man stor skillnad på om kajaken är lättdriven eller inte. Främst märks det på hur trögt eller lätt kajaken kommer upp i marchfart, och hur mycket eller lite energi det krävs att hålla den där.  Det är just det som är avgörande för hur pass lång tid man orkar sitta och driva kajaken.
Skegyak är väldigt lättdriven och man kan paddla den i timmar fulllastad utan att det känns slitsamt. Den har en tydlig Swede-form som gör att kajaken skär lätt genom vattnet och skapar en smal våg. Swede-fromen är hämtad från racingkajaker. Swede-form kallas det när kajakens bredaste punkt är placerad bakom sittbrunnen. En annan effekt av att den bredaste punkten ligger bakom sittbrunnen är att kajaken blir smalare precis framför dig. Det gör det enklare att sätta i paddeln rätt och paddla effektivt, jämfört med kajaker som är bulkiga och stora framför sittbrunnen.

prijon Skegyak tetsted med Jens Sarlin

Att paddla i vind

Ok, upp till bevis. Första gångerna jag paddlade kajaken blåste det för lite för att jag skulle kunna avgöra om skäddan kändes välbalanserad eller inte. Den här turen blåste det mycket! Det var inte speciellt stora vågor, men tillräckligt för att få lite känsla för hur den surfar. Skäddan kommer till störst nytta när det inte precis den här typen av förhållanden. Ihållande vind men inte så stora vågor som bryter vinden påverkan på kajaken. När vi paddlade ut blåste det medvind. Vi hade siktet inställt på ön Rumpholmen i Erstaviken. Ön ligger bara några kilometer från Saltsjöbadens båthamn, ja, vi valde ön för namnet 🙂
Mad vinden i ryggen och medsjö, fick jag en känsla av kajaken i surf. Att fånga vågor är lätt. Kajakens akter har rätt mycket volym och lyfts upp när vågen kommer bakifrån. Med ett par snabba paddeltag fångar man enkelt vågen och får surf.

Kajaken i Sidvind

Till dig som funderar över hur en skädda egentligen fungerar så kan det vara på plats med en kort förklaring. När du paddlar kajaken framåt trycker fören undan vatten, men i aktern lämnas ett tomrum som fylls igen av vattnet runt omkring kajaken. I aktern blir därför vattnet turbulent vilket resulterar i att kajaken har dåligt grepp i aktern men bra grepp i fören.
Allt går bra så länge det inte blåser för mycket. Men när det börjar blåsa från sidan kommer vinden att putta ner aktern, medan fören som har bättre grepp håller sig kvar. Kajaken svänger då upp mot vinden och man måste kompensera det på något sätt. Antingen gör man det med ett roder eller så får man korrigera kursen med paddeln, men det kan bli slitsamt.

Skäddan ger bättre grepp i aktern. Man anpassar hur mycket skäddan behöver fällas ner för att hålla den önskade kursen. Tänk att skäddan är som en dimmer som ställer ljuset på lampan och inte en strömbrytare som bara slår av och på ljuset. Är skäddan helt nedfälld får kajaken bättre grepp i aktern än i fören och då faller den av i vind. Det är långt i från alla kajaker med skädda det här fungerar bra på.

Skegyak klarade sig utmärkt på den här punkten. Det var lätt att trimma kursen med den stora skäddan. När skäddan var helt nedfällt föll kajaken tydligt av i vind. Med andra ord har man ett stort spann att trimma in kajakens kurs med skäddan. När jag använde skäddan halvt nedfälld i sidvinden behövde jag aldrig mer tänka på den. Precis så ska det va.

Jag tror det är storleken på skäddan i kombination med att den sitter lite längre fram på kajaken än vad man normalt ser.

Stabilitet, lastad och olastad

Stabilitet i en kajak är högst individuellt hur man upplever. Den upplevda stabiliteten är en kombination av kajaken, paddlarens tyngdpunkt, sittställning och paddelvana. Därför måste man prova själv för att kunna få en egen uppfattning. Jag som är 171cm lång, upplever kajaken som väldigt stabil. Speciellt när den är lastad. En längre person som har högre tyngdpunkt kommer att uppleva den som mer lagom. Jag har testat att höja sitsen i kajaken, och då passar den mig bättre. Med lite högre tyngdpunkt blir den mer följsam att kanta för mig som inte är så lång. Det var en sak jag uppskattade mycket med stabiliteten och utrymmet i sittbrunnen. Att fotografera från kajaken.
Man får plats med en vattentät kameraväska mellan knäna.

prijon skegyak på pröv

Sittkomfort under lång tid

Som jag tidigare skrev är det här den mest bekväma kajaksits jag hittills har suttit i. Den är som sagt hämtat från Prijons nya Forskajaker Curve och Curve Creek. Att sitsen är bekväm handlar inte om att det finns något mjukt under rumpan. Det handlar mer om vinkeln på sitsen och formen. Vissa sitsar kan vara skålade så att man lätt känner sig lite bakåtlutad i dem. Den här sitsen ger en aktiv sittställning som främjar en bra paddelteknik. Det är inte överraskande med tanke på att Prijons forskajaker har en bakgrund inom kanotslalom.

Nu återstår att vänta in höststormarna så jag kan komma ut och testa Skegyak i surfen och se hur den presterar när vågorna blir lite större 🙂

Till webbutik & mer information om Skegyak >>

Om mig Elias Högberg.

Jag började paddla 2004, då gick jag en naturguideutbildning på två år i norra Värmland. Efter det jobbade jag som instruktör och med försäljning av kajaker och utrustning under ett gäng somrar. Jag har paddlat många olika kajakmodeller, främst skäddakajaker med brittisk design. Jag har ägt en Prijon Kodiak, P&H Scorpio, P&H Delphin, North Shore Atlantic och Valley Nordkapp. Jag gillar lekfull paddling och de senaste åren har det blivit mest forspaddling och kanotpolo. Jag är 171 cm och väger 68 kg.