Snabb leverans • Öppet köp • Nöjdhetsgaranti

Etbl 1995

Kajaktiv 30 år

Kajaktiv 30 prs jubelium logo Det händer än idag att James ser kajaker som han sålde under de tidiga åren, när de färdas på biltaket mot havet eller en flod längre norrut. Det är lätt att bli nostalgisk; Vem hade kunnat föreställa sig för 30 år sedan att ett företag grundat av en naiv nyzeeländare med en ung, svensk flickvän fortfarande skulle vara här idag och framgångsrikt sälja paddlings- och friluftsprodukter på den svenska marknaden?

Allt började när James från Taupo, Nya Zeeland träffade Annika från Arvidsjaur. De möttes i Österrike, där han arbetade som fotograf och forsränningsguide (och hon som cykel kurir ). Under flera somrar var James stationerad i Europa. Han arbetade på Prijon-fabriken, belägen en bit över gränsen i Tyskland när han inte ägnade sig åt paddling i länder som Nepal, Norge eller Nya Zeeland.

En sommardag föreslog Prijons dåvarande general manager, Hans Mayer, att James och Annika skulle representera och sälja Prijons kajaker i Sverige. Efter flera år av resande och ett liv från en ryggsäck, ansåg de att det var en fantastisk idé värd att utforska.

UNDER MITTEN AV 90-TALET hade kajakpaddlingen i Sverige precis börjat växa som en populär sport. Ingen visste då att marknaden snart skulle präglas av kajaker tillverkade av polyeten. Men James hade sett förändringarna på marknaderna i Nya Zeeland, Australien och USA och hade en känsla av att Sverige bara låg några år efter den globala utvecklingen.

Det fanns många som tvivlade på att vi skulle kunna försörja oss genom att sälja plastkajaker i Sverige” berättar James. ”Kanske var min första och viktigaste lärdom här i Sverige att gå mot strömmen och bryta mot jantelagen!

Vintern 1994 rullade den första lastbilen in i Vindeln, Västerbotten, lastad med 100 kajaker. Det var två imponerande modeller som var redo att inta den svenska marknaden: den legendariska första Prijon Seayak en havskajak och Hurricane forskajak.

Annika och James paddling i Turkiet

Annnika paddling i Turkiet med Prijon Seayak

OCH DE SVENSKA PADDLARNA blev verkligen imponerade. En betydande del av de tidiga framgångarna grundades på de många provpaddlingarna som kunde erbjudas. När paddlare väl tog plats i en av Prijons kajaker ledde det ofta till direkt försäljning, oavsett om det gällde turpaddling eller forspaddling. Den första riktigt stora framgången var när Utemagasinet publicerade en artikel från en resa paret gjort till Turkiet sommaren innan. Den helt gula Prijon Seayak mot vykortsturkost vatten prydde ett helt uppslag. Många gula Seayaks såldes efter det.

Försäljningen gick bättre än förväntat, och vid slutet av deras andra säsong 1995 hade ytterligare två leveranser med kajaker sålts.

Under företagets andra år deltog Annika i en forspaddlingsslalomtävling i Dalarna. PO Bergman och andra klubbmedlemmar från Floda Forsfarare föreslog att verksamheten borde flytta söderut, till det bästa forspaddlingsområdet, som dessutom var betydligt mer lämpligt logistiskt sett, mitt i Sverige. Som tur var fann James och Annika det perfekta stället för sitt företag, byggnaden som tillhörde den gamla kraftstationen och sågverket i Lissfors Dala-Floda.

Företaget genomgick en namnändring från Rafa HB till Kajaktiv AB. Försäljningen tog ordentlig fart och växte stadigt under ett antal år, med så många som nio lastbilar under bara ett år!!

Kajaktiv, 30 år nu och bak den...

OCH DE SVENSKA PADDLARNA blev verkligen imponerade. En betydande del av de tidiga framgångarna grundades på de många provpaddlingarna som kunde erbjudas. När paddlare väl tog plats i en av Prijons kajaker ledde det ofta till direkt försäljning, oavsett om det gällde turpaddling eller forspaddling. Den första riktigt stora framgången var när Utemagasinet publicerade en artikel från en resa paret gjort till Turkiet sommaren innan. Den helt gula Prijon Seayak mot vykortsturkost vatten prydde ett helt uppslag. Många gula Seayaks såldes efter det.

Försäljningen gick bättre än förväntat, och vid slutet av deras andra säsong 1995 hade ytterligare två leveranser med kajaker sålts.

Under företagets andra år deltog Annika i en forspaddlingsslalomtävling i Dalarna. PO Bergman och andra klubbmedlemmar från Floda Forsfarare föreslog att verksamheten borde flytta söderut, till det bästa forspaddlingsområdet, som dessutom var betydligt mer lämpligt logistiskt sett, mitt i Sverige. Som tur var fann James och Annika det perfekta stället för sitt företag, byggnaden som tillhörde den gamla kraftstationen och sågverket i Lissfors Dala-Floda.

Företaget genomgick en namnändring från Rafa HB till Kajaktiv AB. Försäljningen tog ordentlig fart och växte stadigt under ett antal år, med så många som nio lastbilar under bara ett år!!

FRAMGÅNGEN HADE FLERA bidragande faktorer, och det första var den kvalitet och funktionalitet som Prijon-kajakerna erbjöd. Redan långt innan begreppet ”hållbarhet” övervägdes som en central försäljningspunkt, levererade Prijon kajaker som höll år efter år.

Det harmoniserade väl med Kajaktivs grundläggande filosofi, som bygger på tron att produkter bör tillverkas etiskt och för att hålla länge, såväl som fokus på bekvämlighet och funktionalitet.

Prijon erbjuder en komplett återvinningstjänst, eftersom det unika HTP-blåsformade plastmaterialet är 100% återvinningsbart för tillverkning av nya kajaker. Men enligt Toni Prijon själv kan han räkna antalet återvunna kajaker på en hand de senaste åren. “Prijon kajaker, de går helt enkelt inte sönder!”

Lissfors idag

Lissfors idag

James såg potentialen i att låta paddling attrahera människor som var intresserade av mountainbike och löpning. Han introducerade det första korta, intensiva multisportevenemanget, Åre Extreme Challenge, tillsammans med Erik Ählström. Målet var att erbjuda en bredare grupp av idrottsentusiaster möjligheten att lära sig forspaddla på ett säkert sätt, så att de snabbt kunde navigera genom forsarna på Indalsälven. Därefter sprang de över Åreskutan för att avsluta med en cykeltur tillbaka till byns torg.

Det blev tydligt att den mest effektiva marknadsföringen var att inspirera människor. Redan från företagets tidiga år började Kajaktiv producera det årliga hybridmagasinet, känt som Magalogen – en kombination av magasin och katalog. Detta magasin visade upp Kajaktivs produkter när de användes på fantastiska platser runt om i världen och Sverige.

Kajaktiv's egen Maglaogen

Kajaktiv Magalogen

Över 20 utgåvor av Magalogen publicerades i olika former innan digitaliseringen tog över med webbutik och sociala medier. Konceptet lever vidare på hemsidan med regelbundna blogginlägg från olika äventyr, produktrecensioner och tekniska tips.

GENOM ÅREN HAR KAJAKTIV sålt flera olika varumärken av kajaker och tillbehör, med varierande framgång. Efter 20 år står det klart att Kajaktiv har identfierat fyra varumärken som utgör kärnan i försäljningen. Dessa är Prijon för kajaker, Hiko för paddeltillbehör, TNP Laminex för paddlar och Red Paddle Co för stand up paddle boards, även kända som SUPar.

Samtliga av dessa varumärken delar några gemensamma faktorer som gör dem till starka produkter som är lätta att sälja och stå bakom. De är familjeägda företag med en passion för sporten, detta i en tid då många andra kvalitativa paddlingsvarumärken har köpts upp av stora företag. Många av dessa förvärv har lett till misslyckanden på grund av för mycket fokus på effektivisering och vinstmaximering.

Hiko Aquatic och Valyrie torrdräkt med Prijons Prilite Neptune

Dessutom har dessa varumärken haft möjlighet att ta emot input från James, vilket har bidragit till framgångsrika produkter.

Populära modeller som Prijons Prilite Marlin och Seatron, samt den nya Prilite Neptune som lanserades 2024, har alla utvecklats i samråd med James. Hikos bästsäljande flytväst, Aquatic, var ursprungligen en skiss James gjorde för expeditionspaddling, liksom de nya Valkyrie-paddeldräkten, särskilt designade för SUP.

DET HAR INTE ALLTID VARIT LÄTT. Olika finanskriser och en ökande konkurrens har hållit Kajaktiv på tårna. ”Vi har överlevt inte bara genom starka partnerskap med kvalitetsprodukter utan också genom vårt fokus på service” tror James. Det är inte ovanligt att hitta honom i verkstaden, där han engagerat reparerar en kajak som såldes för 12 år sedan. Han betonar att han inte skulle ha klarat det utan stöd från vänner, personal och andra i branschen.

Efter att ha blickat tillbaka 30 år, reflekterar James även över framtiden. Det ser optimistiskt ut för Kajaktiv, och förr eller senare kommer det krävas en generationsväxling i ledningen av verksamheten. James är övertygad om att de rätta personerna, som delar samma passion och engagemang, kommer att dyka upp vid rätt tidpunkt. ”Genom att låta saker falla på plats kommer de att lösa sig på bästa möjliga sätt” säger han.

Utan de starka partnerskapen med leverantörer, kunder, vänner och anställda genom åren skulle Kajaktiv inte befinna sig där det är idag. James vill innerligt tacka för det omfattande stödet genom både framgångsrika och utmanande tider.

Särskilt vill han lyfta fram två personer vars bidrag har varit avgörande för Kajaktivs framgång. Anna Zetterqvist, som varit ryggraden i Kajaktivs verksamhet i över 25 år, och noggrant övervakat ekonomi och administration samt Tomas Rundgren, en hängiven medlem under de första två decennierna, som bidrog betydligt till att etablera Kajaktivs affärssystem.

SOM ALLA SOM KÄNNER JAMES VET, ätt hans nyzeeländska gästfrihet är svår att överträffa. Och här finns det sannerligen anledning att fira! Det finns planer för en stor sommarfest.  Följ oss på sociala medier ( Facebook & Instagram ) och i våra nyhetsbrev så att du inte missar en fantastisk dag med många underbara människor samlade i Lissfors i Dala-Floda.

James Venimore, grundare och ägare av Kajaktiv Ab i 30 år.

James Venimore, founder and owner of Kajaktiv Ab for 30 years