Efter drygt 25 års trogen tjänst är det dags för vår kära kajakfigur att gå i pension. Hen kommer att efterträdas av en ny logotyp som vi härmed vill visa upp för omvärlden. Det är en form som har växt fram efter många och långa diskussioner fram och tillbaka. I slutänden har vi arbetat fram en, i vårt tycke, tidlös symbol som knyter samman
Vi sammanfattar logotypen under parollen “Koru meets kurbitz”. Koru är en naturlig form som bland annat återfinns i bladtopparna på ormbunken, och den representerar liv, återväxt, styrka och fred. Och just nu känns det som att vi alla behöver dessa ingredienser extra mycket.
I vår design möts två Koru. Den ena representerar Nya Zeeland och den andra Sverige. Det finns fler symboler med positiva konnotationer i logotypens form; de två vågorna som vi paddlare alltid letar efter, leker i och drömmer om.
Om du tittar ännu närmare så skymtar du kanske också Kiwi-fågeln, den kanske mest ikoniska symbolen för Nya Zeeland, ett Nya Zeeland som är känt världen över för sitt öppna sinne och sin gästfrihet. Samma grunder som vi byggt Kajaktiv på.