Långdistanspaddling på en SUP.

Långdistanspaddling på en SUP.

Vad vi har lärt oss:

Vädret är utan tvekan det mest kritiska, att paddla en SUP i motvinden under en dag eller mer är tungt. Det är bäst att ha en flexibel plan eller att paddla medvind.

Använd olika webbplatser som ger både långsiktiga prognoser och även trender för vindriktningen för den tiden av året.

Ha en plan B. Det kan svårt att paddla mot vinden, sträva efter hitta läsidan av öar, eller ta en ledig dag och bara utforska området.

Valet av SUP-bräda är väldigt viktigt. Att paddla en nybörjarbräda på 10 fot med ett tryck på 15-20 PSI kommer innebär att det går mycket långsamt framåt. En längre, styvare bräda på 12 till 14 fot är att föredra. Den kommer ge dig hastigheten du behöver för att vara effektiv och spara kraft i paddlingen. Med en bredd på cirka 30 tum kan brädan hantera vågor från sidan bättre och ger mer stabilitet är t.ex en racebräda. På denna tur använde vi två Redpadleco Voyager 13’2 x 30. De är mycket styva och robusta och har flertalet fästpunkter för packning. Voyager-serien är gjord för precis det här ändamålet. (Mer om SUP brädor)

Uppblåsbar eller hård bräda? Vi rekommenderar  en uppblåsbar, skillnaden på hastighet är marginell och de uppblåsbara kan vara mer stabila under tuffa förhållanden. Att paddla på en sten med en tungt lastad bräda skulle med stor sannolikhet skada en kompositbräda rejält, medan den uppblåsbara tål detta utan bekymmer. En annan bonus är att du kan rulla ihop dem och ta dem på tåget tillbaka till där du började. Järnvägsstationen var bara 100 m från där vi slutade och vi tog tåget tillbaka till Stenungsund. Supersmidigt!

 

Packning. Vi har sett andra göra långa resor, tex på Yukonfloden där packningen bara spänns ner med stora drybags på brädan, det gör paddlingen ineffektiv i motvind och ännu värre i sidvind. Vi bestämde oss för en lågprofillösning för att minska vindens påverkan så mycket som möjligt.  Redpaddles däckväskor passade oss perfekt.

Vi använde Red Original däckäskor, fyra totalt. I dem packade vi lätt följande utrustning:

- Lätt självstagande 2 personer Macpac Duolight tält.

- 2 x 400 g Macpac -sovsäckar

- 2 x uppblåsbara liggunderlag.

- 10 riktiga måltider med torrmat

- 2 x 300 g paket Müsli

- Primus Lite kök och en stor gasbehållare

- Extra liten Primus kastrull.

- Kläder och personliga föremål

- Isolerad 750 ml flaska.

- Solskyddsmedel och insektsmedel

- Plats för att hålla kartan.

- Vi fick också fast en 4 liter dunk vatten på brädan och Göran lade ett par löparskor i en väska på toppen.

James tog med en pump som aldrig behövdes. Göran tog en reservpaddel på 5 delar (behövdes inte heller men bra att ha), båda hade justerbara Redpaddle Carbon racing-paddlar. Du kan justera paddelns längd under dagen för att göra en förändring, vilket hjälper till på en lång dag. Vår längsta dag var 45 km utanför Lysekil till förbi Hamburgersund genom Sötenäs kanal.

Användningen av Red Original däckväskor fungerade bra, låg höjd, lätt att organisera och packa snabbt. De var fästa med gummicord på bräden. Vi märkte att när vi lyfte dem ur vattnet var det betydligt lättare än att bära en packad kajak, vilket gjorde det möjligt att lyfta brädan packad  till vår nästa campingplats för natten.

Navigering. Vi använde kartorna från Calazo 1.50 000 för till västkusten, dessa är utmärkta för paddling och  visar detaljer som farleder, topografiskt information och allt du behöver för att navigera genom att läsa av landskapet. Vi hade också en däckkompass från Silva, detta hjälpte till i dimman, även om vi ångrade att vi inte tog GPS. Men våra telefoner fungerade bra eftersom det finns 4g nätverk utefter nästan hela kustlinjen, vilket också gjorde det att vi kunde hålla koll på förändrade väderförhållanden.

10 tips för långdistanspaddling

1) Om vädret är bra, utnyttja det,  paddla tidigt innan det blir varmt,  du kan ta en lång lunch under den hetaste delen av dagen.

2) Njut av de små hamnarna, caféet och restaurangerna längs vägen. Spara torrmat till middagen när du troligtvis är trött. Ta med dina favorit-energibars och bra kaffe!

3) Missa inte att dricka när du paddlar!  Drick var 30: e minut, även om det inte är varmt. Att ha vatten runt dig gör att du inte känner dig inte så törstig, vilket leder till att du tröttnar snabbare, får huvudvärk och kan bli uttorkad. Fyll på vatten i  de små gästhamnar du passerar.

4) Klä dig lätt, vi hade bara med ett ombyte ett förstärkningsplagg och en regnjacka. Det räckte bra. 

5) Packa kläder och sovsäckar etc i en tunn drybag inuti en bra vattentät däckpåse.

6) Håll dig synlig för båttrafiken, använd starka ljusa färger. Är du osäker på att en båt kommer för nära, vinka med din paddel.

7) Träna på ”riktigt” om du planerar en stor passage över öppet vatten eller en lång resa, det kommer att göra det säkrare och blir mycket roligare.

8) Flytväst för större öppna vattenkorsningar, och en leash är alltid obligatorisk. Vi hade Hiko Stamina flytvästar som vi bara använde på stora vatten som tex över till Kärringön,

9) Bär nödkommunikation för alla, detta kan vara din telefon i ett vattentätt fodral, nödsändare (vi använde ett SPOT X och SPOT gen3), nödraket och nödbloss, visselpipa. Berätta även för någon om dina färdplaner.

10) Ha en plan B. Om  vinden / vädret förändras till det sämre och ni har begränsad tid. Kolla upp färjor från olika öar, tidtabeller och så vidare.


 

Fördelar med att paddla en SUP jämfört med en havskajak

• Lätt att transportera med kollektivtrafik till och från ett nytt område.

• Bättre sikt när du står upp.

• Du kan enkelt ta ett dopp när du vill.

• Bra träning fysisk för hela kroppen.

 

Nackdelar

• Inte lika effektiv paddling i vind.

• Begränsat utrymme för campingutrustning.

• Mer utsatt för vädret

• Mindre choklad och öl i lägret.

 

Sammanfattning:

Vår tur tog 4 dagar

Vi paddlade 14 mil

Antal timmar / dag 6-8

 

Långfärdspaddling på en SUP kommer inte att ersätta en havskajak, det är helt enkelt en helt annan form vattensport. Du kommer att se platser som sjöar, floder och havet med andra ögon. Det är tufft, men samtidigt väldigt givande. Kanske en av de största fördelen är möjligheten att rulla ihop brädan efter turen och ta den på ett tåg, en buss eller tillbaka till din bil.