Jackson Kayak
Jackson Kayak är en kajaktillverkare som grundades 2003 av forspaddlare Tony Lunt, Eric Jackson och David Knight, i Sparta, TN, USA. Grunden för företaget byggdes av ett gäng entusiaster som trodde att kärnvärdena behövde vara inkludering, innovation, tillgänglighet och gemenskap. Vid starten involverade Jackson Kayak de främsta i kajakvärlden – Tony Lee, Dave Olsen, John Sheppard, Leif Koehler och Marty Cronin. När rörelsen och samhället började expandera, fann fler toppledare i branschen att de fyllde nyckelroller på Jackson Kayak, detta inkluderar Colin Kemp, Martin Wright, Brad Sisco, Joe Pulliam, James McBeath, Doug Ragan, Diane Wright, Randy Walker, Teri Lee, John Shriner, Scott Henderson och andra.
- 2010 lade Jackson till fiskekajaker och fiske i sin produktion.
- 2019 anställde Jackson en ny VD Peter Hausin och med honom följde Donna Aubuchon för inköp och Bill Cave som interim CFO. Tillsammans med den befintliga ledningen av erfarna paddlare och branschledare återställde Jackson Kayak sin affärsstruktur och fortsätter idag att växa under ledning av denna kärnledningsgrupp.
Jackson Kayak fortsätter att tänja på gränserna för innovation genom att producera produkter som svarar mot samhällets ständigt föränderliga behov och uppmuntrar till nöje för alla i naturen.
Med företagets tillväxt fortsatte rollerna att utvecklas, till att inkludera Erics dotter, Emily, son, Dane, och svärson, Nick Troutman. Dane är en idrottsman i världsklass och driver inte bara på att förnya vår design, utan även kajakpaddling som helhet. Nick är en toppkonkurrent, chef för JK:s Whitewater-division för JK Media House och influencer som främjar att få dina barn ut i naturen. Emily är nu Jacksons Whitewater Brand Manager med Jameson Redding som sitter som Jackson Kayak Fishing Brand Manager, och fortsätter att se till att strategisk riktning leds av paddlare, för paddlare.
Idag fortsätter Jackson Kayak att anställa det mesta av sitt tidiga ledarskap, 100+ lokalt, och ägs av Tony Lunt, Emily Jackson, Dane Jackson och David Knight; att hålla Jackson Kayak ett familjedrivet ”Made in USA”-företag.
Jackson Kayaks kärnvärden:
Kärnvärden är på plats för att säkerställa att varje beslut vi fattar fungerar mot den vision, produkt och människor vi vill vara – innovativa, inkluderande, tillgängliga och gemenskapsdrivna. Genom att följa vad vi tror är vår grund har det hjälpt oss att förbli i toppen av respekterade varumärken. Vår fabrik har en banderoll som våra anställda kan recitera åt dig – ”Bygg den som din egen.” Denna banner reflekterar att vi är fokuserade på att förbli relevanta och dedikerade till paddlare, och med våra vinnande produkter kan vi uppnå excellens. Våra värderingar, som ett resultat, hjälper till att etablera oss som en integrerad del av de paddlingssamhällen vi betjänar och med ett oöverträffat rykte:
- Tillgänglighet, autentisk och gemenskapsansluten
- Fokuserad på excellens
- Oöverträffad kundservice
- Friluftsentusiasm att varje dag ska bli en fantastisk dag på vattnet!
- Uppmuntrande och inkluderande – Jackson Kayaks tycker att alla borde ha möjlighet att paddla!
”För att möjliggöra den bästa surfen, den största fångsten, utforskningen av varje vattenväg, ett berikat liv och bestående minnen för alla … vi är Jackson Kayak.”